Vi på ETC Mobil finns här för att hjälpa dig och svara på frågor. Här finner du svar på de vanligaste frågorna.

Vanliga frågor om ETC Mobil

Nej, vi opererar i Telias mobila nät. Detta nät ger även möjlighet till våra kunder i norra Sverige att kunna använda sig av ETC Mobil. Du kan läsa mer om Täckning och kapacitet I deras mobilnät här.

Fyll i anmälningsformuläret. Det är enkelt och snabbt.

När du byter från en annan operatör kan du antingen skaffa ett helt nytt nummer eller välja att behålla ditt gamla nummer. Att flytta numret kallas på telespråk att portera sitt nummer.

Ja det går bra. Då gör vi en så kallad nummerportering och flyttar ditt nummer från din gamla operatör till ETC Mobil. Du får då ett nytt SIM-kort från oss, men du behåller ditt gamla telefonnummer.

Tyvärr är bindningstiden hos en annan operatör ingenting som ETC Mobil kan påverka. Om du väljer att avsluta ett abonnemang hos en annan operatör och det är bindningstid kvar är det troligt att operatören kommer att skicka dig en slutfaktura på den kvarvarande tiden. Kontakta din nuvarande operatör och kontrollera vad som gäller om du har bindningstid kvar. Om du bara har några månader kvar av bidningstiden hos din gamla operatör kan det kanske vara värt att bli kund hos ETC Mobil även om du har bindningstid kvar. Du kan få ett tillfälligt nummer och vi kan vidarekoppla ditt gamla nummer till ETC Mobil under resterande av bindningstiden. 

Du kommer att få ett meddelande som berättar att ditt nya abonnemang hos ETC Mobil nu är aktivt!

Nej.

Självklart!

ETC Mobil välkomnar självklart även företagskunder. Vår idé är att de som använder en mobil också ska kunna bidra till att göra mobiltelefoner mer klimatvänliga genom att en del av den fasta kostnaden går till renare elproduktion. Företag är stora mobilkunder idag. Om de hjälper till att göra el till mobiltelefoni renare, desto bättre.

Fördelarna är många, men detta är några av de mest framträdande: Ditt mobiltelefoniabonnemang avsätter varje månad en summa till ny ren solelsproduktion. Du har ingen uppsägningstid och inga uppsägningsavgifter på abonnemanget (såvida du inte har köpt en Fairphone på avbetalning hos oss)! Fast pris ger dig kontroll över dina kostnader. Du vet hur stor din mobilräkning kommer att vara och du slipper känna att du blir lurad eller vilseledd så fort du lämnar ditt normala förbrukarmönster. ETC Mobil erbjuder ett särskilt avtal för dig som surfar mycket med mobilen. Låg fast avgift för den som är ekonomisk. Mobiler är inte något alla måste använda mycket. En del vill ha dem mer som säkerhet och extratelefon. Därför har vi tagit fram ett basavtal med mycket låg avgift.

ETC består av flera bolag som alla jobbar för en grönare värld. Vårt förlag ger ut dags- och veckotidningar, vårt elbolag säljer bra miljömärkt el och våra solcellsparker sätter upp nya solceller varje dag för en renare värld. ETC är ett företag som försöker göra nytta och återinvestera eventuell vinst i verksamheten direkt. ETC Mobil har vi skapat tillsammans med AddLogo Telecom, vilket är ett företag som hjälper andra företag och organisationer att bli mobiloperatör. AddLogo är en så kallad enabler som är expert på att sätta upp mobilverksamheter.

För att avsluta ditt abonnemang ring till ETC mobils kundtjänst. Telefonnummer 08-470 94 29, öppettider vardagar kl 9-12 och 13-15.

Tillvägagångssättet kan skilja sig mellan olika Androidmobiler. 

Den här guiden utgår från Fairphone 3. 

Tänk på detta i utlandet: Om du vill kunna skicka och ta emot MMS eller surfa behöver du aktivera mobildata eller roaming om du är utomlands. 

Ibland kan APN vara inställt på Halebop, ändra då till nedan. 

1. Välj Inställningar därefter nätverk och internet​.

2. Välj Mobilnätverk därefter avancerat​.

3. Välj Åtkomstpunktsnamn.​

4. Aktivera i stället Telia online. Finns inte den inställningen får man lägga till den manuellt. 

Tryck då på + för att skapa ett nytt. Skriv in Telia online. 

Tryck Ok och spara sedan under de 3 prickarna uppe till höger. 

Gå sedan in under den nya inställningen och fyll i resterande inställningar.

​​Inställningar för Mobilsurf: 

* Namn: Telia online​

* APN: online.telia.se​

* Port: 8080 (Fungerar även med 80)​

* MCC: 240​* MNC: 01​

* Verifieringstyp/Autentiseringstyp: Ingen​

* APN-typ: default​​ 

Inställningar för MMS: 

* Namn: Telia MMS​

* APN: mms.telia.se​

* Användarnamn: mms​

* Lösenord: telia​

* MMSC: http://mmss/​

* MMS-proxy: 193.209.134.132​

* MMS-port: 8080 (Fungerar även med 80)

​* MCC: 240​* MNC: 01​

* Verifieringstyp/Autentiseringstyp: PAP

​* APN-typ: mms​​

När du ändrat i dina inställningar för surf eller MMS, tryck Spara och starta därefter om din mobil. 

Om tjänsten inte fungerar, kontrollera inställningarna enligt stegen ovan men testa att lämna Port-fältet tomt. Kontrollera även att du har mobildata aktiverat.

Öppna inställningar och klicka på Telefon.

Välj Wi-Fi-samtal.

Dra reglaget till höger för att aktivera wifi-samtal.

Välj Aktivera.

Klart!

Om inte rutan för att ställa in Wifi-samtal dyker upp automatiskt när du går in i Inställningar kan du hitta funktionen såhär:

Öppna inställningar

Välj Nätverk och Internet

Välj Mobilnätverk

Välj SIM-kort

Välj Avancerat.

Aktivera Wifi-calling

Klart!

Vanliga frågor om abonnemanget

Vi har fyra avtal med antingen 0,5, 4, 10 GB eller obegränsad mobilsurf per månad. Obegränsad surf innebär i praktiken att du kan surfa till full hastighet upp till 100 GB i månaden, därefter kan du fortsätta surfa men till en lägre hastighet. Behöver du mer data kan du beställa en ”TopUp” mot en engångsavgift. När din datamängd börjar ta slut får du ett sms som meddelar att din datamängd snart är slut. Vill du köpa extrasurf svarar du på detta SMS med texten: 1GB, 3GB eller 5GB.
Priser: 1GB: 99kr, 3GB: 199kr, 5GB: 299kr. 

Max 80 Mbit/s med en normalhastighet om 10-50 Mbit/s.

Vi har tre avtal med antingen 0,5, 4 eller 10 GB mobilsurf per månad, samt ett avtal med obegränsad surf. Om ditt användande överstiger den datamängd som ingår i ditt abonnemang kan du beställa till mer data genom att. kontakta kundtjänst och uppgradera ditt surfpaket. Du kan beställa en ”TopUp” mot en engångsavgift. När din datamängd börjar ta slut får du ett sms som meddelar att din datamängd är snart slut. Vill du köpa extrasurf svarar du på detta SMS med texten: 1GB, 3GB eller 5GB.
Priser: 1GB: 99kr, 3GB: 199kr, 5GB: 299kr. 

Inställningar för mobilsurf APN: online.telia.se Port: 8080 (Fungerar även med 80) MCC: 240 MNC: 01 Verifieringstyp/Autentiseringstyp: Ingen APN-typ: default Inställningar för mms APN: mms.telia.se Användarnamn: mms Lösenord: telia MMSC: http://mmss/ MMS-proxy: 193.209.134.132 MMS-port: 8080 (Fungerar även med 80) MCC: 240 MNC: 01 Verifieringstyp/Autentiseringstyp: PAP APN-typ: mms.

Det kostar ingenting att avsluta abonnemanget, när helst du vill – så vida du inte har köpt en Fairphone på avbetalning eller har ett abonnemang med kampanjpris. Då kan du säga upp ditt avtal mot slutfaktura motsvarande återstående belopp på den bindningstid du har för mobil och abonnemang. Vill du säga upp ditt obundna abonnemang avslutas det vid månadsskiftet efter din uppsägning.

Oj, hittade du inte svaret du sökte?

Ta kontakt med vår kundtjänst på telefon eller genom formuläret nedan så får du den hjälp du behöver.

Kontaktuppgifter

E-post: etcmobil@etc.se
Telefon: 08-470 94 29
Telefontider: vardagar kl 9-12 och 13-15