Gäller från och med 2025-10-29
Behandling av personuppgifter
För ETC är din personliga integritet viktig. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd och hanterar dina personuppgifter på ett tryggt och transparent sätt.
Här förklarar vi hur vi samlar in, använder och skyddar dina uppgifter när du använder våra mobil- och kommunikationstjänster. Du får också veta vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter finns längst ned.
Vad är personuppgifter och vad menas med behandling?
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som individ – till exempel namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer eller IP-adress.
Behandling av personuppgifter betyder all hantering av dessa uppgifter, till exempel insamling, lagring, bearbetning, överföring, radering eller analys.
Vem är personuppgiftsansvarig?
ETC Mobil AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som behandlas i samband med våra mobil- och kommunikationstjänster. Kontaktuppgifter finns längst ned i policyn.
Vilka uppgifter samlar vi in och varför?
Vi behandlar de personuppgifter du lämnar till oss när du tecknar abonnemang, använder våra tjänster eller kontaktar kundtjänst.
De uppgifter vi kan samla in är bland annat:
- Namn
- Personnummer
- Adress
- Telefonnummer
- E-postadress
- Betalnings- och faktureringsuppgifter
- Kundnummer och abonnemangsnummer
- IP-adress, IMEI-nummer och SIM-kortsnummer (ICC)
- Trafikdata (t.ex. uppringt nummer, samtalstid, dataanvändning)
- Kreditupplysningsinformation (vid avtalstecknande)
Vi behöver dessa uppgifter för att:
- Leverera och administrera din tjänst (t.ex. skicka SIM-kort, fakturor och information).
- Hantera kundsupport och felanmälningar.
- Göra kreditupplysningar innan avtal ingås.
- Förbättra våra tjänster och vår kundservice.
- Skicka viktig information om ditt abonnemang.
- Skicka erbjudanden och kundundersökningar (endast om du har samtyckt eller är kund sedan tidigare).
Vilken är den rättsliga grunden för behandlingen?
Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av följande rättsliga grunder:
- Avtal: när behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna leverera den tjänst du har beställt.
- Rättslig förpliktelse: när vi måste spara uppgifter enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
- Berättigat intresse: när vi har ett legitimt intresse av att förbättra våra tjänster, förebygga bedrägerier och marknadsföra liknande produkter till befintliga kunder.
- Samtycke: när du aktivt har gett ditt godkännande, t.ex. för nyhetsbrev eller kundundersökningar. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss.
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss och efter att din kundrelation har upphört – för att hantera eventuella reklamationer eller krav.
Vissa uppgifter måste sparas längre om det krävs enligt lag, till exempel enligt bokföringslagen.
När uppgifterna inte längre behövs raderas eller anonymiseras de.
Delning av personuppgifter
Vi delar endast dina uppgifter med andra när det är nödvändigt för att kunna leverera tjänsten. Det gäller till exempel:
- Våra leverantörer av faktureringssystem och IT-drift.
- Distributörer som levererar SIM-kort och hårdvara.
- Företag som tillhandahåller kreditupplysningstjänster.
- Myndigheter, om vi enligt lag är skyldiga att lämna ut information.
- Företag inom ETC-gruppen.
- Företaget Brevo som hanterar våra e-postutskick
När ett företag behandlar personuppgifter för vår räkning (personuppgiftsbiträde) har vi alltid ett avtal som reglerar sekretess, säkerhet och instruktioner enligt GDPR.
Överföring av uppgifter utanför EU/EES
Vi strävar efter att lagra all data inom EU/EES. Om personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES (t.ex. om en IT-leverantör har servrar där), sker detta endast om landet har en godkänd skyddsnivå enligt EU-kommissionen eller om vi använder godkända skyddsmekanismer, som Standardavtalsklausuler (SCC).
Dina rättigheter
Du har rätt att:
- Få information om vilka uppgifter vi har om dig.
- Begära rättelse av felaktiga uppgifter.
- Begära att vi raderar uppgifter (“rätten att bli bortglömd”) när det är möjligt enligt lag.
- Begära begränsning av behandling.
- Få ut dina uppgifter i ett strukturerat och maskinläsbart format (dataportabilitet).
- Göra invändningar mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse.
- När som helst återkalla ditt samtycke.
Vill du utöva någon av dessa rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan. Om du anser att vi behandlar dina uppgifter felaktigt kan du lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Barns personuppgifter
Våra tjänster riktar sig inte till barn under 13 år. Om vi får kännedom om att vi har samlat in personuppgifter om ett barn utan vårdnadshavares samtycke, kommer vi att radera uppgifterna.
Cookies
Vi använder endast nödvändiga cookies för att webbplatsen och våra kundsidor ska fungera. Vi använder inte tredjepartscookies för marknadsföring eller spårning.
Ändring av denna policy
Vi kan komma att uppdatera denna policy om våra rutiner förändras eller om lagkrav ändras. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på vår webbplats. Om större ändringar görs informerar vi dig i förväg via e-post eller på vår kundportal.
Kontakt
ETC Mobil AB
Organisationsnummer: 559050-4048
Adress: Box 4403, 102 68 Stockholm
E-post: kundtjanst@etcmobil.se
Kundtjänst: etcmobil.se/kundservice
