Gäller från och med 2025-10-01
Allmänna villkor för mobilabonnemangsavtal
Här hittar du de allmänna villkor som gäller för mobilabonnemang hos ETC Mobil. Vi vill att allt ska vara enkelt, rättvist och transparent, därför kan du alltid läsa exakt vad som gäller för ditt abonnemang här.
Allmänt
Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana teletjänster som Abonnenten från tid till annan beställer och som tillhandahålls av ETC Mobil / Add Logo Telecom AB (Leverantören) org. Nr. 556870–2228. Abonnenten har möjlighet att nyttja abonnemanget i den omfattning som följer av Leverantörens vid var tid gällande samarbetsavtal med nätoperatör för mobil och fast telefoni, hädanefter ”Telenäten” i Sverige och utomlands. Abonnemanget omfattar de tjänster, som Abonnenten beställer vid ingående av Abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. För mobilabonnemang börjar ångerfristen löpa den dag du tecknar avtalet. Om du har begärt att abonnemanget ska börja gälla under ångerfristen, kan du bli skyldig att betala för den del av tjänsten som redan använts fram till dess att du meddelar att du ångrar dig. För köp av mobiltelefoner eller annan hårdvara börjar ångerfristen löpa den dag du tar emot produkten.Du har rätt att undersöka varan på samma sätt som i en fysisk butik. Om du hanterat den mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kan vi göra ett värdeminskningsavdrag.
Vill du nyttja din ångerrätt kontaktar du vår kundtjänst via mejl: etcmobil@etc.seDu kan även använda Konsumentverkets standardblankett, blanketten hittar du här.Kunden står för returfrakten vid ångrat köp.
Användning av utrustning
Abonnent svarar för att utrustning, som ansluts till Telenätet, uppfyller de krav som gällande lagstiftning från tid till annan föreskriver. Vid misstanke om att utrustningen orsakar störningar i Telenätet, skall Abonnent hålla utrustningen tillgänglig för undersökning. Abonnenten är skyldig att på uppmaning därom omedelbart stänga av utrustning, som stör teletrafik. Anslutningen till Telenätet får inte utnyttjas på ett sätt som medför att Leverantören eller annan förorsakas avsevärda olägenheter.
Abonnemangsavtalet
Abonnentens rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör del av abonnemangsavtalet. Abonnent skall bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet, alternativt godkänna Avtalet elektroniskt, som tillhandahålls av Leverantören genom återförsäljare, partners eller av Leverantören direkt. Abonnenten är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är firmatecknare eller i övrigt behörig till detta, har denne personligt betalningsansvar. Abonnemangsavtal anses ingånget när Leverantören godkänt Abonnents beställning, som skall ha upprättats på formulär tillhandahållet av Leverantören. Till dess abonnemangsavtalet undertecknats och återsänts av Abonnent i enlighet med första stycket samt godkänts av Leverantören, kan abonnemanget inte nyttjas av Abonnenten. I de fall kreditbedömning av Abonnent genomförs, vilket bl.a. innebär att kreditupplysning kan komma att inhämtas, kan Abonnent komma att ombes att inom viss tid ställa säkerhet för fullgörandet av sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet. I sådant fall är abonnemanget tillfälligt till dess begärd säkerhet ställts. Det innebär att Abonnent under denna period endast har rätt att i begränsad omfattning nyttja abonnemanget (t.ex. inte för betaltjänster eller för samtal till eller från utlandet) och i vissa fall att Abonnenten endast kan nyttja abonnemanget upp till ett i förväg fastställt belopp för upplupna samtalsavgifter (Kreditbelopp). Under denna period har Leverantören rätt att med omedelbar verkan annullera sådant tillfälligt abonnemang. Besked om att Abonnents beställning av abonnemang inte godkänts, lämnas skriftligen av Leverantören till innehavaren av tillfälligt abonnemang på den adress som angivits på förstasidan vid tecknandet. Abonnent är skyldig att underrätta Leverantören om varje förändring av angiven adress. Abonnenten anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter avsändande per post skett till den adress Abonnenten har uppgett. Abonnent svarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor.
Nummerportabilitet/Nummerflytt
Leverantören kan endast portera telefonnummer om numren är registrerade på, av abonnenten, angivet organisationsnummer/personnummer. Uppstår komplikationer avseende nummerportering ansvarar abonnenten för att kontrollera med både tillträdande operatör och föregående operatör angående vad som behöver åtgärdas. Utför Abonnenten inte de åtgärder som krävs kan Leverantören fakturera abonnenten de kostnader som åsamkats Leverantören. Leverantören hålls ej ansvarig för annan aktörs handling. Undertecknat abonnemangsavtal ger Leverantören fullmakt att portera in telefonnummer till Leverantören från nuvarande operatör. Detta medför att abonnemanget hos nuvarande operatör avslutas. Abonnenten är medveten om att de förhinder/skyldigheter som avtalats med nuvarande (avlämnande) operatör kan vara gällande, vilket kan medföra att undertecknad även efter nummerportering kan erhålla fakturor från nuvarande (avlämnande) operatör. Leverantören ger ej ersättning för eventuell slutfaktura som abonnenten erhållit från sin tidigare operatör. Abonnenten ansvarar själv för att kontrollera detta med avlämnande operatör.
PersonuppgifterLeverantören behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Information om hur vi behandlar personuppgifter finns i vår integritetspolicy, som är en del av dessa villkor.
Överlåtelse av abonnemangsavtalet
Abonnent får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat Leverantörens skriftliga godkännande därtill. I samband med överlåtelsen har abonnenten som tar över abonnemanget accepterat de avtal och villkor som gäller för abonnemanget samt tar över eventuell bindningstid som finns kvar på abonnemanget. Överlåtelsen skall ske skriftligen och undertecknas av den som innehar abonnemanget och den som skall överta det och överlåtelsen genomförs när Leverantören fått del av denna skriftliga bekräftelse (Överlåtelsetidpunkten). Frånträdande Abonnent är ej betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter Överlåtelsetidpunkten och den tillträdande Abonnenten är ej betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit före Överlåtelsetidpunkten.Abonnentens betalningsansvar
För anslutningen till Leverantören och användningen av Telenätet och beställda teletjänster, är Abonnenten skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista. Abonnenten informeras om ändrade priser senast trettio (30) dagar före ikraftträdandet av ändringen. Abonnenten har rätt att säga upp den berörda tjänsten med 30 dagars uppsägningstid trots eventuell bindningstid i det fall Abonnenten ej accepterar prisförändringen. Sådan uppsägning ska ha kommit Leverantören senast 30 dagar efter att meddelande om prisförändring har kommunicerats. Sådan uppsägning ska även inkomma skriftligen till Leverantören. Vid ändring av rörliga priser, såsom exempelvis samtalstaxa från Sverige till utlandet, äger Abonnenten ej rätt till uppsägning av Avtal i förtid, oavsett om det är till Abonnentens fördel eller nackdel
Nyttjas abonnemang över eventuellt fastställt Kreditbelopp är Abonnenten skyldig att vid anfordran genast betala det överskjutande beloppet. Kreditbeloppet kan efter omprövning ändras. Abonnenten äger ej rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter. Leverantören har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor, vid var tid gällande prislista. Abonnemanget aktiveras från försäljningsdatum och därmed är abonnenten betalningsansvarig för abonnemanget. Detta gäller oavsett om nummer har blivit inporterat eller vara blivit levererat.
Betalning
Abonnenten skall betala ersättning för nyttjande av abonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges i fakturan. Betalning skall göras i svensk valuta till i fakturan angivet bank- eller postgirokonto. Betalningen anses fullgjord när pengarna kommit in på kontot. Sker betalningen på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, skall fakturanumret anges. Sker inte detta anses betalningen fullgjord när Leverantören haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan. Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift och ersättning för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag. Invändning mot faktura skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Har Abonnenten inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall Leverantören medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp skall dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnenten slutligen skall betala. Dröjer Abonnenten med betalning mer än tio dagar efter skriftlig påminnelse, har Leverantören rätt att stänga av Abonnenten från nyttjande av abonnemang till dess full betalning erlagts. Vid upprepade dröjsmål har Leverantören rätt att omedelbart stänga av Abonnenten från nyttjande av abonnemang till dess full betalning erlagts och kräva omgående betalning för hela kontraktets avgifter. Abonnemangsavgifter faktureras i förskott och samtalsavgifter i efterskott. Abonnenten är även medveten om ifall avtalet sagts upp av Leverantören p.g.a. Abonnentens avtalsbrott så är Abonnenten skyldig att betala månadsavgifter för hela den vid det tillfället enligt avtalet återstående bindningstiden.
Abonnents åtagande, ansvar för SIM-kort
Abonnenten tilldelas ett SIM-kort och därtill hörande koder, som efter aktivering ger Abonnenten tillgång till de tjänster som från tid till annan omfattas av Abonnemanget. Det åligger Abonnenten att vara aktsam om SIM-kortet så att det ej skadas och hantera SIM-kortet och koder på ett sådant sätt att kortet inte kan användas av någon obehörig. Detta innebär t.ex. att koderna inte får förvaras tillsammans med SIM-kortet eller på annat sätt som gör det möjligt för obehörig att få kännedom om koderna. Abonnenten är ensam ansvarig för nyttjandet av abonnemanget om Abonnenten valt att frånkoppla användningen av koder. Abonnenten är ansvarig för Leverantörens kostnader som uppkommer på grund av vårdslös hantering av SIM-kortet. Abonnenten skall genast anmäla förlust av SIM-kortet till Leverantörens kundtjänst. Efter sådan anmälan skett ansvarar Abonnenten inte för betalning av avgifter för samtalskostnader hänförligt till abonnemanget, från den dagen förlustanmälan inkom till Leverantören. Abonnentens betalningsansvar avseende fasta avgifter för abonnemanget kvarstår dock oförändrat. Leverantören ersätter förlustanmält SIM-kort mot vid var tid gällande avgift för att täcka Leverantörens självkostnad.
Uppgifter om abonnenten
Abonnenten tilldelas ett telefonnummer för identifikation av abonnemanget. Tilldelat telefonnummer eller annan identifikation kan ändras om det är påkallat av tekniska, underhållsmässiga eller driftmässiga skäl. Abonnenten meddelas i sådant fall i god tid.
Avdrag
Har abonnemanget inte kunnat användas på grund av ett fel i Telenätet, vilket omöjliggjort förbindelse, har Abonnenten rätt att få avdrag på faktura i förhållande till felets varaktighet räknat från den tidpunkt felet anmälts till Leverantörens kundtjänst. Anmälan skall göras inom skälig tid, dock senast inom tio (10) dagar från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Avdrag görs med den del av månadsavgiften som enligt avtalet skulle ha utgått under denna tid. Belopp som understiger 50 kronor under aktuell fakturaperiod dras inte av. Avdrag enligt denna punkt gäller istället för skadestånd på grund av att abonnemanget inte kunnat användas.
Skadestånd
Abonnenten skall framställa krav på ersättning för skada, som uppkommit till följd av innehavet av abonnemanget, till Leverantörens kundtjänst. Krav på skadestånd skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Framställs inte krav inom skälig tid förlorar Abonnenten rätten att göra kravet gällande. Abonnenten har, med de begränsningar som anges i punkt ”Ansvarsbegränsning”, rätt till skälig ersättning för direkt skada som uppkommer vid normalt nyttjande och som Leverantören, eller någon för vilken Leverantören svarar för, orsakat genom vårdslöshet. Har Abonnenten eller annan användare av abonnemanget använt utrustning i strid med punkt ”Användning av utrustning” är Abonnenten ansvarig för skada som därigenom uppkommer. Abonnent är skyldig att hålla Leverantören skadelös för all skada som Leverantören åsamkas med anledning av Abonnentens, eller annan abonnemangsanvändares, nyttjande av abonnemanget i strid med dessa Allmänna Villkor.
Reparation och inbyte
Abonnent som vid anskaffande av abonnemang hos leverantören samtidigt också har registrerat sin nuvarande mobiltelefon hos Leverantören har rätt till ersättning för reparationskostnad om 200 kronor per påbörjat år. Detta gäller så länge som abonnenten har ett pågående abonnemang hos leverantören. Ersättningen utbetalas i form av avdrag på avgift för Abonnentens abonnemang. Ersättningen kan endast göras anspråk på en gång per Abonnent och år.
Ansvarsbegränsning
För skada till följd av att:
- teleförbindelse avbrutits eller varit felaktig,
- telemeddelande uteblivit, expedierats oriktigt, försenats eller störts,
- uppgift om namn, nummer, adress eller annan identifikation varit felaktig utgår ersättning enbart för skälig utgift som föranletts av skadan. Abonnentens rätt till ersättning för direkt skada är begränsat till 50.000 kronor per år oavsett omfattningen av de skador som inträffat under året och oavsett antalet berörda abonnemang.
Ersättning utgår inte i något fall för indirekta skador såsom förlorad vinst, minskad produktion eller omsättning i rörelse, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtalet. Abonnenten har inte rätt till ersättning för skada som orsakats av att användningen av abonnemanget hindrats eller försvårats till följd av åtgärd, som varit påkallad av tekniska, underhållsmässiga eller driftmässiga skäl.
Force majeure
Part är befriad från skadestånd och andra påföljder, om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter utanför parts kontroll, vilka part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, och som inte orsakats genom parts vårdslöshet. Såsom befriande omständighet anses bl. a. upplopp, strejk, sabotage, skadegörelse, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrof, myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, avbrott i elförsörjning, fel i annan operatörs nät eller annan liknande händelse för vilken part inte svarar.
Avstängning
Abonnemang kan tills vidare stängas av för såväl utgående som inkommande telemeddelande om Abonnent
- inte återsänder undertecknat abonnemangsavtal inom sju (7) dagar efter det att Abonnent anslutits till Telenätet,
- underlåter att inom angiven tid vidta annan rimlig åtgärd som krävs för anslutning av Abonnenten till Telenätet,
- inte vidtar åtgärder för att avhjälpa störning eller olägenhet i enlighet med punkt ”Användande av utrustning”,
- efter påminnelse därom inte erlägger betalning enligt faktura,
- ställer in betalningarna, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller visar andra klara tecken på obestånd,
- och Leverantören inte kan komma överens vid en tvist inom 1 månad och abonnent inte vill erlägga betalning för kostnad för nyttjade avgifter och trafik på de belopp som inte anses vara tvistiga.
- begår inte oväsentligt avtalsbrott, eller om det finns befogad anledning att misstänka att Abonnenten kommer att begå sådant avtalsbrott,
- under perioden då abonnemanget är tillfälligt, nyttjar det utöver fastställt kreditbelopp,
- inte anmäler förlust av SIM-kort enligt punkt ”Abonnents åtagande, SIM-kort” eller
- lämnar oriktiga personuppgifter.
Om förutsättning för avstängning inte längre föreligger skall anslutningen på Abonnentens begäran öppnas mot särskild avgift.
Avtalsperiod och uppsägning av abonnemangsavtal
Abonnenten äger rätt att när som helst säga upp abonnemanget med iakttagande av 30 dagars uppsägningstid såvida inte annat avtalats. Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt Abonnenten anger. Stängs abonnemanget enligt punkt ”Avstängning” äger Leverantören rätt att säga upp abonnemanget till omedelbart upphörande. I övriga fall äger Leverantören rätt att säga upp abonnemanget med iakttagande av sex (6) månaders uppsägningstid. Om abonnemanget skall gälla för viss minimitid, kan Abonnenten tidigast säga upp abonnemanget vid utgången av denna tid. Om Leverantören säger upp abonnemanget på grund av Abonnentens brott mot villkoren under den särskilda bindningstiden debiteras resterande månadsavgifter. Uppsägning skall ske skriftligen.
Villkorsändring
Dessa allmänna villkor och särskilda villkor kan ändras tidigast 30 dagar efter det att meddelande om ändring gjorts allmänt tillgänglig. Pris eller avgift för abonnemang eller samtal som gäller för de olika abonnemangsformerna och tjänsterna får ändras tidigast 30 dagar efter det att meddelande om ändringen gjorts allmänt tillgänglig. Övriga priser och avgifter får vid varje tid ändras genom att ändringen införes i prislista.
Pantsättning
Abonnemangsavtalet är pantsatt till Svea Bank AB. Betalning av fordringar – av vad slag det vara må – som har sin grund i detta avtal kan med befriande verkan därför bara göras till Svea Bank AB och de konton som Svea Bank AB anvisar.
Tvist
Tvist i anledning av detta avtal skall slutgiltigt avgöras av allmän domstol. Svensk lag är tillämplig.
