ETC Kundtjänst blir den första med Bra Miljövals­märkt mobillösning

För ett år sedan blev ETC Mobil den första operatören med licens för märkningen Bra Miljöval mobilabonnemang. Nu kan ETC erbjuda Bra Miljövalsmärkta mobil­abonnemang hela vägen, inklusive en växel.

För ett år sedan blev ETC Mobil den första operatören med licens för märkningen Bra Miljöval mobilabonnemang. Nu kan ETC erbjuda Bra Miljövalsmärkta mobil­abonnemang hela vägen, inklusive en växel.

I juni 2020 blev ETC Mobil den första operatören att ha abonnemang märkta med Bra Miljöval, i höstas tillkom företagsabonnemang och nu har alltså även växeln till ETC Kundtjänst gått över till ETC Mobil.

– Det startade med att vi ville hjälpa privatpersoner att kunna använda sin telefon på ett mer miljövänligt sätt, växte till företagsabonnemang och nu kan ETC Mobil leverera hela lösningen. Tidigare hade kundtjänsten andra abonnemang, men med hjälp av en tredjepart som levererat tekniken kan företaget ETC Kundtjänst nu vara miljömärkt både genom mobilanvändningen och de tjänster vi levererar, säger Johan Ehrenberg, ETC:s grundare och ägare.

En helt ny miljömärkning

Märkningen Bra Miljöval mobilabonnemang lanserades av Naturskyddsföreningen i juni 2020 och ETC Mobil var först ut. Ett år senare är företaget fortfarande ensamma på banan med miljömärkta mobilabonnemang för såväl privatpersoner som företag.

Har inga andra operatörer visat intresse?

– Nej. Snarare är det så att andra operatörer inte gillar att vi gör det här eftersom det ställer krav och kostar mer. Vårt abonnemang innebär en klimatpolitisk insats, det kostar 20 kronor mer och då hjälps vi åt att skapa mer solel. Andra operatörer vill inte ha det åtagandet. Jag tror inte att man kan uppnå Bra Miljöval på riktigt om man inte kan producera elen, säger Johan Ehrenberg.

På ett år sätter en ETC Mobil-kund upp en fjärdedels solpanel i någon av ETC:s solcellsparker.
På två år har abonnenten gjort sin telefon klimatneutral.

Märkningen Bra Miljöval mobilabonnemang innebär en rad åtaganden, bland annat att operatören ska ha miljömärkt el i nätet. Man ska också kunna främja återbruk av gamla mobiltelefoner, vilket ETC Mobil gör genom ett samarbete med Fairphone. Utöver de miljökrav som ingår i märkningen så innebär ETC Mobil- abonnemangen även att solparken byggs ut, som en klimatkompensation för mobilens elanvändning. Alla ETC Mobils abonnemang innehåller en avgift på 20 kronor som går till att sätta upp solceller. På ett år blir det 240 kronor, vilket täcker kostnaden för att sätta upp en fjärdedels panel.

– På två år har abonnenten gjort sin telefon klimatneutral, genom att man satt upp solceller som genererar motsvarande el som telefonen använder. Snart producerar vi mer solel än våra abonnenter använder, säger Johan Ehrenberg.

Drar lika mycket ström som ett stort kylskåp

En smartphone drar ungefär lika mycket ström som ett stort kylskåp och det mesta går åt utanför själva laddningen av mobilen, genom till exempel serverhallar och lagringstjänster i moln.

– Appar drar mycket el så fort telefonen är uppkopplad mot nätet. Att vi har ETC Mobil, beror på att vi vet att många använder mobilen för att läsa tidningen. Vi levererar innehåll, då vill vi också vara en del av lösningen för att kunna läsa tidningen miljövänligt, säger Johan Ehrenberg.

Det går också ganska lätt att minska strömförbrukningen på sin mobil, utan att behöva stänga av den helt, påpekar han.

– Apparna pratar hela tiden med servrarna, även när de inte används. Om man vill kunna bli nådd för samtal och sms gör det stor skillnad för strömförbrukningen att stänga ner alla appar och internet, tipsar Johan Ehrenberg.

Än så länge är det mest privatpersoner som har tecknat de miljömärkta abonnemangen.

– Företagsabonnemang tar längre tid att byta, de sitter oftast på kontrakt som tar tid att avveckla. De stora företagen tar inte heller samma ansvar för sin konsumtion som privatpersoner. Där råder ofta någon-annanismen, det är alltid någon annans ansvar att göra något, de kan undvika frågan. För privatpersoner är det ett snabbt beslut när de har informationen, säger Johan Ehrenberg.

Mobiler är stora miljöbovar och företag som har ett hållbarhetsintresse kan inte undvika frågan i evighet, menar han.

– Men det är fortfarande privatpersoner som driver på. Det är de som är hoppet, vanliga privatpersoner och aktivister som tar ansvar för sin konsumtion.

En växellösning man kan skryta om

Mari Legnell som är ansvarig för ETC Kundtjänst, är nöjd med den nya växellösningen.

– Vi har bara haft den på plats i knappt två veckor, så jag har fortfarande en del att lära om vissa funktioner, men jag är övertygad om att att det blir jättebra när vi kommit in i det. Det fungerar redan lika bra som den vi haft förut. Vi på kundtjänsten hade alla redan varsin Fairphone, så det känns jättebra att nu ha en komplett klimatsmart lösning. Jag har tidigare arbetat på ett annat telefonibolag som inte alls tänker i de här banorna, det känns bra att kunna skryta för vännerna att man har jobb där man tänker till.

TEXT: YVONNE PERKINS

Fakta ETC Mobil

Med ETC Mobil klimatkompenseras mobilabonnemanget med 20 kronor per månad som oavkortat går till utbyggnad av solceller. Det ger drygt 60 kWh solel per år och abonnemang. Efter några år har abonnenten därmed betalat av klimatkostnaden för tillverkning och användning av sin mobiltelefon. Detta år gör ETC Mobil kunder sammantaget ett minskat koldioxidutsläpp på 52 ton, beräknat på senaste månadens siffror.

Källa: ETC

ETC Mobil erbjuder

Fyra typer av mobilabonnemang för privatpersoner.
Tre olika abonnemang för företag.

Allt det här ingår i alla 

• ETC Mobil-abonnemang
• 20 kr per månad går till utbyggnad av solceller.
• Bra Miljövals-certifierat abonnemang.
• Årlig reparationspott.

Dela med dig